The purpose of the discipline is to acquaint students with the main methods, technologies and tools for monitoring and analyzing the information space and performing media measurements.
The purpose of the discipline is to acquaint students with the main methods, technologies and tools for monitoring and analyzing the information space and performing media measurements.
Specialty | Journalism (Web Journalism) |
Semester | 5 |
Credits | 2 |
Total hours |
90 |
Classroom hours |
34 |
Lectures | 8 hours |
Seminars and workshops |
24 hours |
Guided self-study |
2 hours |
Evaluation | Exam |
Course learning goals
1. Teach students the basics of media monitoring;
2. To inculcate basic skills of information and analytical work, to teach methods and techniques of media analytics;
3. To acquaint students with the theory and practice of media measurement, methodology for calculating ratings;
4. To review current methods of media (communication) research, forecasting the development of the media industry and the sphere of mass communication;
5. To give an idea of the media expert community in Belarus and the forms of interaction with it.
Media monitoring: basic concepts (information field, agenda, object of interest, news trend etc.), goals, stages. Foreign and Belarusian markets of media monitoring. Specificity of monitoring organization for the needs of the editorial staff, PR-structure. Peculiarities of monitoring different types of media, web resources. Monitoring toolkit. Review of automated monitoring systems. Sampling of sources (ratings, media databases, Deep Web resources). Search query. Determination of qualitative and quantitative parameters of monitoring. Creation of a monitoring report: methods and technologies of data visualization, information processing (summarization, annotation), popular formats of monitoring documents (clipping, digest, review, summary, dashboard).
Lectures: 2 hours
Seminars and workshops: 6 hours
Guided self-study: 2 hours
Assignment: report
Information and analytical documents (dossier, reference, analytical note): general methods of creation, basic formal and substantive requirements, popular formats. Tools of an analyst. Quantitative and qualitative parameters used in media analysis. Methods for calculating complex indicators, indices and coefficients. Analysis of the reputation of the object of interest in the media. Analysis of media coverage (PR effectiveness in a competitive environment). Analysis of the media information agenda. Analysis of the main trends of the information field.
Lectures: 2 hours
Seminars and workshops: 6 hours
Assignment: presentation
Mediametry in the media system. Foreign and Belarusian media measurement markets: history of development, key companies, legal framework of their activities. Features of the media measurements of online media, social media, blogs. Quantitative and qualitative methods of mediametry (polls, interviews, traffic analysis, online panels, etc.). Key indicators and indices. Popular ratings of media and web resources: data sources, technologies for their collection and processing, calculation methodology.
Lectures: 2 hours
Seminars and workshops: 6 hours
Assignment: presentation
1. Мониторинг СМИ: задачи, этапы подготовки, терминология.
2. Организация мониторинга информационного пространства. Рынок мониторинговых исследований в Беларуси и за рубежом.
4. Основные инструменты мониторинга. Обзор ведущих автоматизированных систем и их возможностей.
5. Правила формирования поискового запроса. Ключевые поисковые операторы Google и «Яндекс».
6. Качественные и количественные параметры мониторинга.
7. Методы и технологии обработки и визуализации данных для отчета.
8. Виды мониторинговых документов и их особенности.
9. Форматы информационно-аналитических документов (досье, справка, аналитическая записка и т. д.), основные требования к форме и содержанию.
10. Обзор основных методов и технологий работы медиааналитика.
11. Количественные и качественные параметры, применяемые в медийном анализе.
12. Интегрированные показатели, индексы и коэффициенты медиаанализа.
13. Анализ репутации объекта интереса в СМИ: порядок проведения.
14. Анализ освещения темы в СМИ: порядок проведения.
15. Анализ информационной повестки СМИ: порядок проведения.
16. Анализ основных тенденций информационного поля: порядок проведения.
17. Медиаизмерения в Беларуси и за рубежом: понятия, принципы, подходы, ключевые игроки на рынке.
18. Количественные и качественные методы медиаметрии, их достоинства и недостатки.
19. Основные показатели и индексы, применяемые в медиаизмерениях.
20. Рейтинги СМИ и интернет-ресурсов: источники данных, технология обработки, методология расчета.
21. Обзор методов медийных (коммуникативных) исследований.
22. Основные источники данных для прикладных медийных исследований.
23. Анализ медиарынка с помощью инструментов маркетинговых исследований.
24. Конкурентный анализ в СМИ. Аудит качества работы редакции.
25. Прогнозирование развития сферы массовых коммуникаций: методы и подходы.
26. Медийное экспертное сообщество в Беларуси: персоналии, организации, формы взаимодействия.